
Kaupunkisuunnittelulautakunta kokoontui 3.6. viimeisen kerran ennen kesätaukoa. Käsittelimme kahden 1990-luvulla rakennetun koulun asemakaavan muutoksen hyväksymistä. Postipuun koulu Leppävaarassa on liian pieni ympäristön tarpeisiin ja siellä kärsitään huonosta sisäilmasta. Sama tilanne on Olarin koululla. Rakentamisen laatu on ollut huonoa ja ymmärtääkseni myös ylläpidossa on laiminlyöntejä. Molemmat koulutalot todennäköisesti puretaan ja rakennetaan kokonaan uudestaan, vaikka niissä on kultuurihistoriallisia arvoja. Heikon sisäilman takia edes osien säilyttäminen ei liene järkevää. Terveys, turvallisuus ja sopivuus käyttötarkoitukseen on toki aina tärkeintä
Olen itse vaatinut niin lautakunnassa, seminaareissa kuin viranhaltijoiden kanssa keskustellessa, että jatkossa suunnitellaan vähintään 100 vuoden ajaksi tarkoitettuja rakennuksia. Maailma on täynnä satoja vuosia (Roomassa tuhansia vuosia) käytössä olleita hyväkuntoisia rakennuksia. On kaupunkikuvallisesti ja espoolaisten identiteetin kannalta kestämätöntä, jos jokaisen keski-ikäisen käymä koulu on purettu ja eläkepäiviin mennessä jopa muutamaan kertaan. Tarvitsemme kauas katsovaa kaupunkisuunnittelua, kaavoitusta ja laadukasta julkista rakentamista sekä vastuullista ja osaavaa kiinteistöjen ylläpitoa ja huoltoa.

Kommentit